استیگلیتز اقتصاددان آمریکایی و برنده جایزه نوبل میگوید: ”در زمان رکود هر شرکتی سعی میکند که هزینههای خود را کاهش دهد تا بتواند این دوران رکود را رد کند. اما یک نکتهای در اینجا هست و اینکه هزینه هر شرکتی در واقع درآمد شرکت و اشخاص دیگر است. وقتی همه با هم شروع به کاهش هزینهها میکنند در واقع کل درآمد آنها کم میشود و هر چقدر این کاهش هزینهها بیشتر باشد کاهش درآمدها نیز بیشتر است“.
حالا ما یک شرکت نوعی را در نظر میگیریم که به خاطر رکود بازار، درآمدش کاهش یافته است. این شرکت باید چه استراتژی را بکار بگیرد؟
اگر براساس پاراگراف قبل بخواهد مانند هر شرکتی هزینههای خود را کاهش دهد در انتهای این دور باطل، این رکود بیشتر گریبانش را خواهد گرفت و اگر بخواهد هزینههایش را کاهش ندهد، شرکتهای دیگر به احتمال زیاد مثل او عمل نخواهند کرد و درآمد او باز هم مشکل دار خواهد بود.
شاید بهترین راهکار و استراتژی این شرکت میتواند این باشد که هوشمندانه هزینههایش را جابجا کند.
ببینید به طور عام، شرکتها در این نوع مواقع بدنبال سادهترین راهکارهای کاهش هزینه میروند مثل کاهش هزینههای تبلیغات، هزینههای مربوط به بازاریابی. این یعنی اینکه این شرکتها بازار خود را کوچک میکنند.
جابجایی هوشمندانه هزینهها یعنی به جای کاهش هزینه تبلیغات و بازاریابی باید کاهش هزینههایی مانند اقلام مصرفی، هزینه پرسنلی (تعدیل نیروهای اداری کم کارآمد) را در دستور کار قرار داد. بدین گونه این شرکت نوعی خواهد توانست حتی سهم بازار خود را افزایش دهد و در بهترین حالت حتی درآمدش نیز افزایش یابد.